Categorie | Masterplan Basisvaardigheden 2025 |
Doelgroep | Basisonderwijs |
Prijzen |
|
Verhalen zonder woorden: aan de slag met tekstloze prentenboeken
Tekstloze prentenboeken nodigen leerlingen uit om zélf het verhaal te vertellen in hun eigen woorden, en in elke taal. Dat maakt deze boeken uitermate geschikt om meertaligheid een plek te geven in de klas. Leerlingen ontdekken elkaars thuistalen, krijgen inzicht in hun eigen talige identiteit en verkennen samen verschillende taalvariaties. Je werkt op een natuurlijke manier aan kerndoel 7 (‘De leerling verkent het gebruik van taal’).
In deze training maak je kennis met diverse soorten tekstloze prentenboeken en ontdek je hoe je ze kunt inzetten van groep 1 tot en met groep 8. Je leert hoe je rijke gesprekken op gang brengt en hoe de KijkLeesWijzer Prentenboeken helpt om de gelaagdheid van boeken te benutten. Ook leer je hoe je ouders met een andere thuistaal kunt betrekken bij het leesonderwijs.
De training bestaat uit twee bijeenkomsten. Tijdens de eerste bijeenkomst krijg je theoretische en praktische handvatten. Daarna probeer je het geleerde uit in je klas. In de tweede bijeenkomst reflecteren we samen op de praktijkervaringen en verdiepen we het gesprek over meertaligheid, taalontwikkeling en verhaalbegrip.
Bijeenkomst 1 | Dinsdag 17 maart 15:00-17:30
Bijeenkomst 2 | Dinsdag 14 april 15:00-17:30
(Per school kunnen 1 of 2 personen deelnemen. Het definitieve aantal per school wordt bepaald na sluiting van de aanmeldperiode).
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
dinsdag | 17 maart 2026 | 15:00 - 17:30 | Stadsbibliotheek Venlo | Reserveren |